انواع سیستم های تصفیه آب

انواع سیستم های تصفیه آب

در این مطلب شما را با انواع دستگاه های تصفیه آب آشنا خواهیم کرد:

انواع دستگاه های تصفیه آب

۱-دستگاه تصفیه آب پارچی ( پارچ تصفیه آب)

یک دستگاه تصفیه آب ارزان قیمت بوده که در ابعاد مختلف 3،5،9 لیتری در بازار موجود می باشد. زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب پارچی تقریبا بعد تولید 350 لیتر آب تصفیه شده و یا هر 4 ماه یکبار می باشد.

نکاتی برای استفاده از پارچ تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب پارچی فقط مناسب برای تصفیه آب های لوله کشی می باشد از این رو جهت استفاده از آب های زیر زمینی، آب چاه و یا رودخانه از آن استفاده ننمایید.
اگر بیش از 5 روز قصد دارید از پارچ تصفیه آب استفاده‌ کنید ،حتما فیلتر را از پارچ خارج کرده و آن را بشویید و درون پلاستیک نگهداری کنید.

- اگر به تازگی پارچ تصفیه آب خریداری کرده اید بهتر دوبار پارچ را از آب پر و خالی کنید.
- از ریختن آب جوش به درون این پارچ جدا خودداری کنید.
- دستگاه تصفیه آب پارچی توانایی حذف بخشی از میکروب ها و باکتری های موجود در آب را دارد.
- پارچ تصفیه آب دارای دو قسمت است که ابتدا آب در قسمت بالایی پارچ قرار دارد و پس از اینکه آب تصفیه شد وارد قسمت پایینی می شود.عمل تصفیه آب توسط این پارچ تقریبا 12 ساعت به طول می انجامد.
- اما باید این نکته را نیز اضافه نماییم که پارچ تصفیه آب توانایی حذف مواد شیمایی از آب را نداشته که می توان آن را تصفیه آب ناقص خواند .

معایب دستگاه تصفیه آب پارچی یا پارچ تصفیه آب

- دستگاه تصفیه آب پارچی توانایی حذف نیترات، نیتریت، آرسنیک و... از آب را ندارد.
- مدت زمانی ماندن آب داخل پارچ تصفیه آب بسیار طولانی می باشد.
- میزان آب تصفیه شده تولیدی در این پارچ اندک می باشد.
- موارد کاربرد آن نسبت به سایر دستگاه های تصفیه آب محدود می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب پارچی

- سبک و قابل حمل بودن پارچ تصفیه آب
- هزینه پایین آن نسبت به سایر دستگاه تصفیه آب ها
- از مبتلا شدن به بیماری وبا و حصبه جلوگیری می کند.
- آب پس از تصفیه زلال بوده در نتیجه یخ شفاف تولید می کند
- دارای فیلتر اکتیو کربن بوده از رو بو و طعم نامطبوع را از آب حذف می کند.

۲- تصفیه آب تک مرحله ای سرشیری

این دستگاه تصفیه آب که بر روی شیر آشپزخانه نصب می شود و به عنوان دستگاه تصفیه آب سرشیری در بازار شناخته می شود، دستگاهی کوچک، ساده می باشد.
نصب و راه اندازی دستگاه تصفیه آب سرشیری بسیار ساده می باشد و به راحتی می توان آن را جابه جا نمود.

دستگاه تصفیه آب سرشیر در مدل های مختلف می باشد که برخی بر روی شیر آب سوار شده و بعد از عبور آب از این فیلتر آب تصفیه می شود اما برخی دیگر توسط یک تبدیل و شلنگ آب به  داخل فیلتر دستگاه تصفیه آب منتقل می شود و دارای شیر مجزا از شیر آب بوده و در کنار سینک ظرف شویی قرار می گیرد که در این حالت این تصفیه آب ها قابلیت اضافه شدن چند فیلتر دیگر را نیز دارند که می توان گفت مشابه دستگاه تصفیه آب سه مرحله ای زیر سینکی می باشد با این تفاوت که در قسمت خروجی شیر آب متصل می گردد .
عمر مفید این فیلتر ها بین 4 ماه تا 6 ماه می باشد که بستگی به میزان مصرف روزانه خانواده ها دارد که در برخی مدل ها قابلیت تعویض فیلتر ها وجود دارد و در برخی دیگر یکبار مصرف می باشد .

مزایای دستگاه تصفیه آب سرشیری

- هزینه پایین آن نسبت به دستگاه های دیگر
- نحوه نصب آسان
- توانایی حذف گل و لایی و کلر از آب آشامیدنی


معایب دستگاه تصفیه آب سرشیری

- عدم توانایی حذف مواد شیمیایی و تمامی آلاینده های آب
- کامل نبودن سیکل تصفیه آب و استفاده از تنها یک فیلتر جهت تصفیه
- استفاده تنها از فیلتر کربن و حذف برخی از میکروب ها و باکتری ها
- اشغال فضای کناری سینک در برخی مدل ها
- قابل استفاده نبودن برای تمامی شیر های آب

۳- دستگاه تصفیه آب کیسی یا رومیزی

دستگاه تصفیه آب کیسی یا رومیزی در مدل های بسیار متنوع ساخته می شود که هریک دارای قابلیت ها و ضعف هایی می باشد البته دستگاه تصفیه آب کیسی که به روش Ro آب را تصفیه نماید نیز وجود دارد.
همان طور که می دانید کامل ترین و در عین حال مطمئن ترین شیوه برای تصفیه آب روش اسمز معکوس یا Ro می باشد که می توانید مقالات مربوط به تصفیه آب به روش اسمز معکوس را مطالعه بفرمایید .
در مدل های کیسی نیز برخی از شیوه فیلتراسیون و برخی دیگر بر اساس روش Ro آب را تصفیه می نمایند که مسلما روش Ro بر روش فیلتراسیون به دلیل اینکه روش فیلتراسیون توانایی حذف کامل آلاینده های آب را ندارد برتری دارد.

مدل های دستگاه تصفیه آب کیسی مانند مدل هایی که از روش فیلتراسیون استفاده می شود و فاقد پمپ و فیلتر ممبران می باشند توصیه نمی شود که بسیار در بازار نیز موجود است و نیز در مدل هایی که از روشRo  یا همان اسمز معکوس جهت تصفیه آب استفاده می کنند تنها مدل شش مرحله ای به دلیل جامع بودن سیکل تصفیه آب توصیه می گردد .
حتی مدل های دستگاه تصفیه آب خانگی کیسی که گفته می شود مراحل تصفیه آب آن ها همان شش مرحله بوده و تنها برای کم کردن حجم دستگاه بعضی مراحل با یکدیگر ادغام شده است مناسب نمی باشد به این دلیل که تامین چنین فیلتر هایی و تامین آن برای دستگاهتان به این سادگی ها نخواهد بود و مجبور به خرید فیلتر ها در صورت موجود بودن تنها از همان فروشگاه می باشید .
البته دستگاه تصفیه آب کیسی اسمز معکوس Ro نسبت به سایر دستگاه های تصفیه آبی که در بالا اشاره کردیم برتری دارد البته با توجه به مشخصات و نکاتی که بیان کردیم .

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب کیسی ( رومیزی )

- داشتن مدل هایی که دارای سیکل کامل تصفیه آب یعنی اسمز معکوس باشند .
- حذف کامل مواد و آلاینده های موجود در آب اعم از گل و لایی ، زنگ زدگی لوله ها ، کلر ، مواد شیمیایی مانند نیترات ، آرسنیک و ... از آب می باشد .
- شکیل بودن دستگاه نصبت به سایر دستگاه تصفیه آب خانگی ها
- ابعاد کم تر این دستگاه تصفیه آب نسبت به دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

معایب استفاده از دستگاه تصفیه آب کیسی ( رومیزی )

- قیمت بالاتر دستگاه نسبت به مدل های دیگر از جمله مدل های دستگاه تصفیه آب خانگی زیرسینکی
- عدم توانایی افزوده شدن فیلتر های دیگر به دستگاه مانند فیلتر قلیایی و فیلتر UV به دستگاه به دلیل محدود بودن فضای دستگاه
- حجم کم مخزن دستگاه تصفیه آب رومیزی نسبت به دستگاه تصفیه آب زیر سینکی
- استفاده از فیلتر های in-line برای تصفیه آب و هزینه بالاتر این فیلتر ها نسبت به فیلتر هایی معمولی زیر سینکی ( مراحل پیش تصفیه یعنی مراحل 1 و 2 و 3 )

۴- دستگاه تصفیه آب پورتال (مسافرتی)

دستگاه تصفیه آب پورتال در واقع یک دستگاه تصفیه آب کوچک و قابل حمل بوده و مواقعی که در خارج از منزل و مکان هایی که دسترسی به آب تصفیه شده نداریم می توان از آب موجود در طبیعت استفاده کرد.
از آنجایی که آب های موجود در طبیعت دارای انواع مختلفی آلودگی بوده و باعث به خطر افتادن سلامتی می شود از این رو باید قبل از نوشیدن آب را تصفیه کرد.
بنابراین با خریداری یک دستگاه تصفیه آب پورتابل می توان به آب تصفیه شده دسترسی داشت.
دستگاه تصفیه آب پورتال توانایی حذف بیشتر باکتری ها، میکروب ها را دارد.


مزایای استفاده از قمقه های تصفیه آب یا دستگاه تصفیه آب مسافرتی

- ابعاد بسیار کوچک و نیز وزن پایین آن که حمل آن را بسیار آسان می کند.
- تصفیه حجم قابل قبولی از آب که برای برندهای مختلف متفاوت می باشد
- قیمت مناسب نسبت به میزان تولید آب تصفیه شده با توجه به قیمت آب معدنی ها

معایب تصفیه آب های مسافرتی پورتابل

- موارد مصرف اندک به صورتی که مناسب جهت استفاده شخصی تنها برای آشامیدن و رفع تشنگی می باشد و برای دیگر مصارف خانواده مناسب نیست
- عدم توانایی حذف کامل آلایندگی های آب
- هزینه بالاتر آن نسبت به سایر دستگاه تصفیه آب ها با توجه به میزان تولید آب تصفیه شده
- یک بار مصرف بودن بیشتر مدل ها

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی یکی از متداول ترین و مرسوم ترین دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد که نسبت به سایر مدل ها از استقبال بیشتری برخوردار است.

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی همانطور که از نامش پیداست در قسمت زیر سینک قرار گرفته و دارای مدل های مختلفی در نحوه تصفیه آب می باشد .

تصفیه آب های زیر سینکی به طور کل به دو دسته تصفیه آب به روش اسمز معکوس و تصفیه آب به روش فیلتراسیون تقسیم می شود .
در مورد روش فیلتراسیون باید این نکات را بیان کنیم که این روش تصفیه توانایی حذف تمامی آلایندگی های آب را نداشته و تنها بخشی از آن ها را مانند شن و ماسه ، گل و لای ، زنگ زدگی های لوله ، کلر و ... را حذف می نماید و مانند سایر مدل های دیگر مانند مدل های تصفیه آب سرشیری ،تصفیه آب کیسی فیلتراسیون می باشد .

اصولا اگر دستگاه تصفیه آب دارای هر تعداد فیلتر باشد ولی فاقد فیلتر ممبران و نیز پمپ باشد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس نبوده بلکه تصفیه آب فیلتراسیون است .

از دستگاه تصفیه آب به روش فیلتراسیون معمولا برای پیش تصفیه استفاده می شود به این نحو که ذرات با قطر بزرگتر توسط این فیلتر ها حذف شده و آب خروجی تصفیه شده در این دستگاه ها مناسب برای تصفیه شدن به روش اسمز معکوس می باشد . در نتیجه صرفا شش فیلتره بودن دستگاه نشان اسمز معکوس بودن تصفیه آب و مناسب بودن آن نیست .

وجود پمپ و فیلتر ممبران هردو برای اینکه دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس باشد لازم و ضروری است و در صورت نبود هریک ، دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس نمی باشد .

بنابراین همانطور که قبلا هم در قسمت تصفیه آب کیسی اشاره کردیم شیوه اسمز معکوس به دلیل توانایی حذف کامل آلاینده های آب نسبت به سایر روش ها از جمله روش فیلتراسیون برتری دارد .

در نتیجه میام مدل های مختلف تصفیه آب خانگی زیر سینکی به روش اسمز معکوس Ro با دستگاه تصفیه آب زیر سینکی به روش فیلتراسیون ، دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس مناسب تر می باشد .

حال سوال نهایی این است میان دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس پنج مرحله ای با دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس شش مرحله ای کدام مناسب تر می باشد ؟

در روش اسمز معکوس فیلتر ممبران بیشتر آلاینده های آب چه فیزیکی و چه شیمیایی را به طور کامل حذف می نماید در نتیجه بخشی از املاح مفید موجود در آب نیز توسط این فیلتر خواه ناخواه حذف می شود بنابراین آب بیش از حد مجاز تصفیه شده و تقریبا آب مقطر می شود و طعم آب به تلخی میزند که در دراز مدت باعث ایجاد ناراحتی در افراد می شود .


جهت خرید اینترنتی دستگاه تصفیه آب سی سی کا پلاس در شیراز علاوه بر اصلی بودن قطعات دستگاه از خدمات پس از فروش و تخفیفات ویژه بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تصفیه آب سی سی کا پلاس شیراز در تماس باشید.

 لیست انواع فیلتر های تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب خانگی

آب شیرین کن

تعویض فیلتر تصفیه آب شیراز

صنعتی

خرید آنلاین و اینترنتی دستگاه تصفیه آب خانگی در شیراز

       درخواست اینترنتی و آنلاین تعویض فیلتر تصفیه آب در شیراز

       درخواست اینترنتی و آنلاین سرویس و تعمیر دستگاه تصفیه آب در شیراز

درخواست سرویس تصفیه آب در شیراز

ارسال رایگان فیلتر تصفیه آب در شهر شیراز